Megjelent: 1988 szeptember
Až 1988-89-es tanév megkezdése előtt beszélgettünk az intézmények vezetőivel az iskolák gondjairól, lehetőségeiről, elképzeléseikről. Ismert a város oktatási intézményeinek állapota, a Kossuth téri iskola megsüllyedése következtében létrejött „egyetemi rendszerű” oktatás, vagy a testnevelésre szakosodott Hajdu Imre úti iskola tornaterem nélkülisége. Főhet, s fő is a városatyák feje a gondokat enyhítő megoldások kapcsán, hiszen a Kossuth téri iskola átadása csak jövőre várható, a tornacsarnok építésének folytatására pedig a közeljövőben nem keríil sor, A demográfiai hullám tetőpontja városunkban az országos helyzethez képest késésben van, még nem érte el a középiskolát.
A gimnázium jelenéről és jövőjéről Szujkó Margit igazgatónőt kérdeztük.
– A demográfiai hullám várhatóan érinti az iskolánkat is, melyet ezért szeretnénk 4 tanteremmel bővíteni, Mivel a központi támogatás gyakorlata ezt lehetővé teszi, várható, hogy a tervidőszak végére az elképzelésünk megvalósul. Ami a jelent illeti, az idei tanévet 235 tantulóval kezdjük. Mivel a környék iskoláiból különböző képességű gyerekek jelentkeznek hozzánk, sajnos elég nagy az évenkénti lemorzsolódás (10%-os!), A gyakorlatot nézve: az idén kerül ki tőlünk az első olasz nyelvi osztály, e nyelv oktatását szeretnénk megtartani, A ma és a jövő lehetőségeit jelentő számítástechnika oktatásával egyelőre fakultáció és szakkör keretében foglalkozunk. Ezen változtatni szeretnénk, viszont hozzá kell tegyem: a város vállalatainál kevés a gyakorlati lehetőség. Elképzeléseink között szerepel egy szakközépiskolai osztály indítása a gimnáziumi tananyaghoz közeláIIó oktatási anyaggal, mellyel a térség fejlődéséből adódó munkaerőigényt óhajtjuk kielégíteni. és a KISZ KB-vel közösen szociális gondozóképző kialakításán dolgozunk.
Az általános iskolák vizsgálatát a Hajdu Imre úti iskolában kezdtük. A kérdésekre Mecseki József válaszolt.
– Iskolánk változatlan, de inkább romló körülmények között dolgozik. A romlás elsősorban a gazdasági helyzetből adódik, hiszen csökkentett költségvetéssel, emelkedő árak mellett kell hogy ténykedjünk. Még mindig túlterhelt iskola vagyunk. Míg az alsótagozatban csökken a létszám – a lakótelepekre kevés a beköltöző -, addig a felsőtagozatosok száma emelkedik. Ez abból következik, hogy a környező falvakból Siklósra járó dolgozók, gyerekeiket az alsóbb osztályok elvégzése után hozzánk, pontosabban siklósi iskolába íratják be. De természetesen érződik a demográfiai hullám
is. Ami az oktatást illeti, iskolánkban szerb-horvát nyelvű képzés folyik, valamint a gimnázium és a pécsi tanárképző támogatásával az olasz nyelv tanítása, melyet ebben az évben vezetünk be. Ami a legnagyobb gondot okozza. hogy mint testnevelésre szakosodott iskola, a nálunk tanuló 600 diák testi nevelését a tanári tudáson túl az időjárás is befolyásolja. Sajnálatos, hogy tornacsarnok helyett még tornatermünk sem lehet. A szakértők szerint balesetveszélyes udvart pedig rendezni sem lehet, pedig már az is megoldás volna, ha a tanulók jó idő esetén ott tarthatnák a foglalkozásokat, s nem az utcán. Ami a tornacsarnokot illeti: úgy érzem, az .,én időmben” már nem lesz, megvalósulására véletlenül sem tudnék egy időpontot mondani.
Az iskolák közül legelőnyösebb helyzetben levő Batthyány Kázmér Általános Iskola igazgatója Kozma Sándor így látja;
– A kialakult helyzet miatt nekünk potenciális előnyünk a „fedél alattiság”. Az idei évben a legmagasabb a beiratkozók száma, A beiskolázásnál szerintem azonban a tagozatosságot kellene figyelembe venni, és nern a körzetesítést. Ami nálunk gondként jelentkezett: Az iskola tanévkezdetre való felkészítése. mely félő volt, hogy nem fejeződik be. Költségvetésünk összegszerűen a negyedére csökkent. A pedagógusok munkájának elősegÍtése érdekében belső továbbképzési rendszert dolgozunk ki. Célunk a képességfejlesztő iskola megismerése, Orosz tagozatos iskola vagyunk, de német cso-
portunk is van, valamint ez évtől olasz fakultációt indítunk. Külön számítógépes teremmel rendelkezünk. ahol hetenként 200 gyerek oktatása folyik, viszont a rendelkezésünkre álló 5 darab számítógépnek Így nagy az elhasználódása. Bővítésre, fejlesztésre azonban nincs pénz. Legalább tíz gépre volna szükségünk. A negyedik évfolyamig az anyanyelvi, irodalmni, kommunikációs program szerint oktatunk, a testnevelés-órákat kis csoportokban tanítjuk.
A legnagyobb gondokkal küzdő Kossuth téri iskola igazgatója Farkas Tivadar a következőket mondta:
– Mióta iskolánk megsüllyedt, azóta szinte azonos állapotok uralkodnak. Másfél évig egyszerűen terv sem volt a helyrehozatalra, s most, egy hónappal az alap megerősítése óta nem történt semmi. annak ellenére, hogy a területet biztosítottuk. Az alap megerősítését végző egri szakemberek jól és gyorsan dolgoztak. Nem tudom, azóta miért áll a munka, így számomra az 1988 decemberi átadási határidő – ilyen körülmények között – irreálisnak tűnik.
Ami a tanításunkat érinti: A nyelvi laborunk, számítógépes termünk használhatatlan. Csökkentenünk kell a zenehallgatások számát, ez nagyon fájó pont, hiszen ének-zene tagozatos iskola vagyunk. Semmiféle megkülönböztetésben nincs részünk, költségvetésünk a többi iskoláéhoz hasonlóan csökkent. A fennálló állapot jóval nagyobb energiát követel a tanároktól, nem csodálkozom azon, hogy nevelőink elkeseredettek. Legalább számukra volna szükség valamiféle anyagi juttatásra. Tornatermünket a gyerekeknek Siklós legforgalmasabb részén keresztül kell megközelíteniük, de nem tudok melléjük kísérőt biztosítani. Erre a célra két embert kellene külön alkalmazni, hiszen a .,kaputól” az iskola felügyelete alá tartozik a tanuló. E ,.nomád életmódból” egyenesen következik. hogy vagy a nevelő. vagy az órarend szenved csorbát.
Mint gyakorló szülő, engedtessék meg néhány megjegyzés. Az oktatás ingyenessége már az örök ábránd kategóriába tartozik. de egyébként is, ki ne áldozna gyermeke jobb jövője érdekében. Túl a gazdasági nehézségek okozta helyzeten, talán nem tűnne szentségtörésnek. ha egy iskola tagdíjat is kérne olyan szakköri .„szolgáltatásért”, mely nem tartozik az alapfeladatai közé.
Az idegen nyelvek oktatása egy majdani műveltebb nemzet képét engedik láttatni, de hiányként tűnik az angolnak, mint világnyelvnek az oktatása.
A szellemi műveltség mellett gyermekeink fizikai ľelkészültsége, egészsége sem elhanyagolható tényező. Tudom azt is hogy a TEHO, mely rendeltetése szerint a tornacsarnok létrehozásához szükséges, a vezetés által ,.értéktartó” elhelyezést nyert a megvalósításig. Ügy vélem, az értékállandóság talán biztosítható lenne, ha kiművelt „testek és fejek” tormájában kamatozna. Egyszóval, már a görögök is megmondták: „Ép testben ép lélek.”
Kótány Jenő